Zpět na přehled novinek
15/06/2022

EVUM - jediný užitkový elektromobil s pohonem 4x4!

Multicar M25 a M26 jsou fenoménem údržby českých měst a obcí. Na spoustě míst se stále tato česky zvaná “Multikára” udržuje při životě jako nepostradatelný pomocník a najít za ni adekvátní náhradu je složité. Moderní technika se až na pár výjimek (např. Reform BOKI) zvětšila rozměrově a také cenová hladina speciálních, byť mnohem výkonnějších strojů, se razantně zvýšila, takže adekvátní náhrada je často mimo rozpočtové možnosti zejména menších obcí.

Asi by nikoho před pár lety nenapadlo, že řešením nutné obnovy komunálního vozového parku bude raketově se rozvíjející elektromobilita. Dosavadní užitkové elektromobily trpěly v porovnání s tradičními multikárami nízkým výkonem, příliš subtilní konstrukcí, krátkým dojezdem, nízkou přejezdovou rychlostí, nedostatečně odpruženým podvozkem a hlavně omezenou využitelností v zimním období zejména pro absenci pohonu 4x4.

EVUM aCar tohle vše mění. Nabízí užitek kompaktního nákladního automobilu obdobných rozměrů jako Multicar s korbou o základním rozměru 1,6 x 1,8 m. Kabina je přitom mnohem prostornější, sedadla odpružená a přímo komfortní s ukázkově dlouhými podsedáky pro příkladnou oporu stehen. Odolný a odpružený podvozek zvládá maximální rychlost až 70 km/h a to i na vozovkách špatné kvality nebo v lehčím terénu. Dva elektromotory dávkují nápravám pohon 4x4 v poměru 50:50 a jejich okamžitý nástup kroutícího momentu je pojezdovým pedálem citlivě dávkován.

Pro celoroční využití je možno zvolit baterii s kapacitou 33 kWh, která zvládne typickou denní potřebu i s rezervou. Její nabití je pak i při základním šetrném AC nabíjení otázkou cca 9 hodin. Životnost baterie je garantována výrobcem na 5 let, podle počtu nabíjecích cyklů vydrží i přes 10 let provozu.

Typické pracovní adaptéry jako 3stranný sklápěč, sypač, sněhová radlice, cisterna, nosič kontejnerů lze díky pohonu 4x4 na auto nejen agregovat, alel i smysluplně využít. Komfort v zimě zajistí vyhřívané čelní sklo a nezávislé topení na bioethanol.

Oproti “multikaru” je oblsuha elektromobilu EVUM velice jednoduchá s minimem úkonů běžné údržby a minimálními provozními náklady, když není třeba měnit v pravidelných intervalech provozní náplně a filtry. Oproti moderním strojům se spalovacím motorem se EVUM skvěle hodí i na krátké přejezdy, kdy vozidlo nemá ani zvýšenou spotřebu, ani neničí startér či filtr pevných částic.

Dotace až poloviny pořizovací ceny pro veřejný sektor je pak onou třešničkou na dortu, která skutečně může motivovat k razantní obměně vozového parku někdy i více než 40ti letého, za moderní a efektivní řešení.